lauantai 29. maaliskuuta 2014

Asiakaspalvelusta

Musta on tullu vissiin vaativa asiakas. Saatiin eilen pikkusolu aamupäiväks hoitoon, joten lähdettiin kaupoille. Tarkotus oli ostaa nurmikonparannustavaraa, multaa ja auto. Tai siis mentiin autokaupoille katteleen, kun pitäs tuo pirssi vaihtaa vähän isompaan. Edellisenä päivänä myös käytiin yhdessä autokaupassa kattomassa.

No, eka mentiin sinne paikkaan, jossa myydään puutarhakamaa. Nurmikonparanteet löyty kyllä ihan mukavasti. Meillä oli kärry, pikkukakkonen turvakaukalossa sielä kärryn isossa osassa ja nurtsikamat kärryn alla. Sit etittiin sitä multaa. Ne oli ulkona, mutta ulko-osaston portti oli kiinni eikä sielä kassaa oltu edes kytketty. Kärryt ois pitäny hakea kulkemalla koko kaupan läpi edes takasin. Kysyin sit myyjältä, että voisko tota porttia avata sen verran, että voitais lastata isot säkit siitä suoraa autonperään. Maksaisin ne kassalle eka (kai niillä sielä multapussin enari löytyy!?!) ja tulisin sit kuitin kanssa siihen portille. Myyjä lähti ystävällisesti kysymään isommalta pampulta ja minä kuljin perässä. Ei pystyny! Ois pitäny hakea ne kärryt sieltä kaukaa pihalta, ajella ne ulko-osastolle, lastata multapussit niihin, kärrätä pussit kaupan läpi autolle ja nostaa autoon. Jäi ostamatta. Omasta mielestäni tämä asiakaspalvelutilanne olis ratkennu paremmin esim. seuraavasti: 1) joo, voin tulla avaamaan sen portin, tai 2) kun teillä on vain muutama pussi niitä multia niin päästän tuosta sivuovesta teidät hakemaan kärryt niitä varten ja tulen vaikka auttamaan lastauksessa, 3) teillä kun näyttää tuota tavaraa (sis vauvan) olevan muutenkin niin minäpä kipaisen hakemaan teille ne kärryt (tai lähetän tämän apulaisen, joka oli kokoamassa huvimajaa ulko-osastolla hakemaan niitä kärryjä). Oisko joku näistä vaihtoehdoista ollu parempi kun se "ei pysty, *nap nap tietokonetta*".

Ilman multaa jatkettiin sitten autokaupoille. Huom. autokaupat vaikuttaa olevan auki vähän niin kun pankit. Päivällä, kun normaalit, työssäkäyvät ihmiset ei ehdi sinne asioille. Myyntiä kai sitten kuitenkin tulee, vaikkei päivällä väkeä käykkään, kun myyjien työpisteitä on kuitenkin useita. Ilmeisesti autokaupoilla menee myös tosi hyvin, koska myyjiä ei ole mailla halmeilla, ne suorastaan katoaa kun kusi lumeen siinä vaiheessa kun astuu liikkeeseen sisään. Tai jos myyjä sattuu olemaan paikalla niin ei kyllä pätkääkään kiinnosta. Me varmaan ihan huvin vuoks tullaan koko poppoo kattoon autoja ja sovitetaan istuimia takapenkille ja mittaillaan että mahtuuko Mr. solun taakse yhtään mitään vai ei. Tiedoksi myyjille, ei tulla ihan huviks! Myös infon tädille voisi kertoa, että mistä myyjän edes löytää kun sellaista tarvii. Ehkä ikkunallinen kahvihuone olis hyvä juttu tai jotain.

Toinen autokaupan raivostuttava juttu oli se, että mitään ei voi sanoa suoraan ja heti. Pikku hetki (joka venähti 5 min katoamistempuksi) kun käyn hoitamassa yhden jutun, pikku hetki kun käyn kattomassa jne. Ei voi sit sanoa, että valitettavasti en ehdi teitä nyt palvella, mutta tässä vieressä on myyjä joka ehtii. Tai haen jonkun myyjän joka ehtii. Jos haluan suuntaa-antavan arvion vanhan autoni arvosta niin ei sen selvittämiseen VOI mennä 10 min takahuoneessa. Ne tekee autokauppaa työkseen, kyllä nyt suuruusluokan tietää vähän nopeemmin. Vai ei?

En tiedä oliko viimisessä autokaupassa sitten se ainoa myyjä, jota oikeasti kiinnosti, vai osasinko siinä vaiheessa jo riittävän pontevasti vaatia palvelua, mutta siitä sentään jäi hyvä mieli. Annoin myyjälle 5 min aikaa tehdä alustava tarjous "ennen kun vauvakopassa räjähtää". Tämä oli ainoa myyjä, joka kävi ulkona katsomassa vaihdokkia! Koko prosessissa meni ehkä kuitenkin se 15 min, mutta tämän myyjän ei tarvinnu lähteä käymään missään välissä tai varmistaa vaihdokin hintaa takahuoneessa ja saatiin koko ajan hyvää palvelua. Nyt on harkinta päällä ja seuraavana pitää varata koeajoa...

Myös siitä jäi hyvä mieli, kun ruokakaupan kassa kiitti siitä, että olin kääntänyt kaikkien tavaroiden viivakoodit lukijaan päin. Kassa sanoi, että harva ajattelee ostosten asettelussa kassahenkilökuntaa. No, en mäkään oikeesti ollu tähän mennessä kassahenkilöä ajatellut, vaan sitä, että pääsen mahdollisimman nopeasti ulos kaupasta, kun pippailu käy nopeesti. Usein sielä kassalla kun on myös henkilö, jota ei ihan hurjasti kiinnosta, tai sitten sellanen "ykskätinen rosvo", joka ei voi käyttää hommaan kuin yhtä kättä. Taisi tulla molemmille siitä asettelusta hyvä mieli tällä kertaa.

Oletko itse saanut hyvää tai huonoa palvelua ja mitä olit ostamassa? Osaatko vaatia hyvää palvelua? Vedinkö nyt itse herneen nenään tässä hommassa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti